Mindfulness i klassrummet (2:a utgåvan)

Steg för steg
Peter Fowelin

225 kr

Beskrivning

"Mindfulness i klassrummet – steg för steg" är skriven för lärare och andra pedagoger från förskolan till gymnasiet. Som läsare vägleds du i hur mindfulness kan användas i arbetet med barn och ungdomar för att minska deras stress, oro och koncentrationssvårigheter. Samtidigt får du råd och tips om hur du själv kan använda mindfulness för ökad egen närvaro i ditt arbete med barn- och ungdomar. Boken innehåller ett stort antal övningar som direkt kan användas i elevgrupper och skolklasser. Vid köp av boken ges också tillgång till fem guidade övningar från cd:n Mindfulnessövningar för ungdomar (se instruktion för nedladdning nedan).
Ladda ner övningar (mp3)

Instruktion för att ladda ner övningar/meditationer (mp3)

Du som beställer "Mindfulness i klassrummet" direkt från oss får länkar i din orderbekräftelse för nedladdning av fem guidade meditationer (mp3-filer) från cd:n Mindfulnessövningar för ungdomar. Du kan också skapa ett konto när du lägger din order. Då kommer du att kunna gå in på kontot i efterhand och ladda ner filerna närhelst du önskar. Gör då så här:  1. Välj "Skapa ett konto" när du lägger din order i Kassan. 2. Logga in på "Mitt konto". 3. När du loggat in hittar du menyvalet "Nedladdningar" till vänster. Där finns fem mp3-filer att ladda ner. Om du behöver hjälp: Hör av dig till Peter Fowelin via mejl peter@danaforlag.se eller telefon 0707-72 85 77.

Du som har köpt "Mindfulness i klassrummet" på annat håll (Adlibris, Bokus, fysisk bokhandel m.m.) eller som e-bok kan också ladda ner meditationerna. Använd då denna länk och fyll i formuläret: https://www.danaforlag.se/fowelin-mindfulness-i-klassrummet-meditation-lank-till-mp3-filer/

Läs mer om boken

Bokens kapitel behandlar centrala delar i mindfulnessträningen i en ordningsföljd som passar i skolan: kroppen, sinnena, andningen, tankar och känslor samt avslutningsvis hur mindfulness kan användas för att stärka relationerna i en elevgrupp. I boken finns mer än 50 olika övningar och varje kapitel innehåller övningar som är kopplade till just det kapitlets tema. Boken innehåller också arbetsblad som kan kopieras till eleverna.

Varje kapitel innehåller också råd och tips om hur du som läsare själv kan använda mindfulness. Boken är därmed även en introduktion till hur mindfulness kan bidra till ökad kvalitet i ditt arbete med barn- och ungdomar, och till att du får ett allmänt ökat välbefinnande och ett större lugn. Den andra utgåvan (2021) är utökad med ett kapitel om forskningen kring mindfulness i skolan, ännu fler övningar för elev- och klassrumssituationen samt ett appendix om anpassningar för sårbara elever när mindfulness tränas i skolan.

Läs ett smakprov ur "Mindfulness i klassrummet".

INNEHÅLL

1. Den stressade eleven
2. Vad är mindfulness?
3. Vår sanningsenliga kropp
4. Våra uppmärksamma sinnen
5. Vår lugnande andning
6. Våra bångstyriga tankar och bråkiga känslor
7. Du jag och hela gruppen
8. En skola utan stress?
9. Forskning om mindfulness i skolan
Appendix 1: Övningar för olika klassrums- och elevsituationer
Appendix 2: Om risker med mindfulness för sårbara elever

UR BOKENS FÖRORD

”Peter Fowelin har skrivit en bok som är fylld av effektiva meditationsbaserade övningar presenterade i ett mindfulness-sammanhang. Boken är en fantastisk källa till övningar som också har stor variation och lär passa alla intresserade lärare och föräldrar. Den lämpar sig för barn från skolår 3 och uppåt. Författaren påpekar att boken är till för att användas och just användbarheten är dess stora styrka. Det saknades tidigare en sådan bok. Nu är den här!”
Ur bokens förord av fil.dr Yvonne Terjestam, författare till boken "Mindfulness i skolan" (2010)

OM FÖRFATTAREN

Peter Fowelin är före detta SO-lärare, organisationskonsult, skribent i bland annat ledarskapsfrågor och har sedan 2008 arbetat med mindfulness i olika sammanhang. Peter är också verksam som handledare, coach och ledarskapsutbildare för rektorer och lärare. Läs mer här: fowelin.com

 

Bokfakta

Författare: Peter Fowelin
Titel: Mindfulness i klassrummet – steg för steg
Upplaga: 2
Bandtyp: Häftad
Antal sidor: 222
Dimensioner (bredd x höjd x ryggbredd): 137 x 203 x 15,5 mm
Vikt: 280 g
Utgivningsdatum: 2021-10-10
Miljömärkning: FSC, EU Ecolabel
ISBN: 978-91-986428-3-4
Pris: 225

Pressrummet

Pressmeddelande i pdf-format: Pressmeddelande öppnas i nytt fönster. Författarporträtt högupplöst: Författarporträtt öppnas i nytt fönster.

Sagt om boken

5 av 5 i betyg från BTJ

RECENSION: Boken riktar sig till lärare och pedagoger från förskolan till gymnasiet. Alla som arbetar med barn och ungdomar kan dock ha nytta av denna genomarbetade och välskrivna bok och dess tillämpningar. Så även barnens föräldrar. Helhetsbetyg 5 [av 5].

Ur recension av ”Mindfulness i klassrummet” (utgåva 1) av Therese Nordholm, BTJ (f.d. Bibliotekstjänst), 2011-06-14 (häftepos 11114035)

En skattkista med övningar

RECENSION: Boken innehåller en skattkista med övningar att gräva ur. Tydliga instruktioner gör att läraren enkelt kan börja från övning ett och sedan fortsätta boken igenom. Sällan behövs något material eller stora förberedelser och alla övningar är nivåanpassade för att kunna användas från förskolebarn till gymnasium/vuxna.

Ur recension av ”Mindfulness i klassrummet” (utgåva 1) av Therese Nordholm, BTJ (f.d. Bibliotekstjänst), 2011-06-14 (häftepos 11114035)

Lättillgänglig och färsk översikt av forskningen

RECENSION: I en utvidgad andra upplaga av ’Mindfulness i klassrummet’ ger författaren Peter Fowelin en lättillgänglig och färsk översikt över forskningen med många referenser. (…) Läs boken om du vill ha tips och är intresserad av att läsa mer om effekterna av mindfulness på barn och ungdomar och inte minst om hur vi kan arbeta med mindfulness i skolan och utanför. Boken rekommenderas för pedagoger, föräldrar, mor- och farföräldrar och andra intresserade!

Ola Schenström, läkare, författare och grundare av Mindfulnesscenter AB, 2021-11-01

Guldgruva för dig som arbetar med barn och ungdomar

LÄSARKOMMENTAR: En fin, informativ och väldigt användbar bok kring mindfulness i skolan. I boken hittar du många bra övningar. En guldgruva för dig som arbetar med barn och ungdomar.

Elin Borg, Well-Awareness, mindfulnessinstruktör och författare till böckerna "Gravid på dina villkor – självmedkänsla för en blivande mamma" och "Mindful eating – lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande", 2021-11-05

En bok att alltid ha med sig

LÄSARKOMMENTAR: Tycker att din bok Mindfulness i klassrummet är så bra. Mycket kunskap samlat och så många bra övningar och inspiration. En bok att alltid ha med sig.

Nanette Jonsson, Wake Up Mindful, initiativtagare till nätverket/den ideella föreningen Mindfulness i skolan, 2021-10-10

Klockren för lärare

LÄSARKOMMENTAR: Klockren för lärare: En mycket bra bok för lärare eller annan personal vid skola som på ett enkelt och tillgängligt vis vill införliva mindfulness i skolundervisningen eller liknande sammanhang. Kan även med fördel användas inom föreningsidrotten.

Martina, recension Bokus 2016-11-21

Bryter ny mark

LÄSARKOMMENTAR: Jag hade inte kunnat önska mig en mer tydlig, informativ och praktisk bok om mindfulness i skolan. Peter Fowelin fångar förhållningssättet i mindfulness bra, utan att vare sig krångla till det eller trivialisera. Alla övningar är också en guldgruva. Mindfulness i klassrummet bidrar till att bryta mark, så att allt fler pedagoger kommer att våga använda sig av mindfulness i arbetet med barn och unga.

Ola Lundström, lärare i mindfulness och meditation, f.d. gymnasielärare, 2011

5 av 5 i betyg från BTJ

Boken riktar sig till lärare och pedagoger från förskolan till gymnasiet. Alla som arbetar med barn och ungdomar kan dock ha nytta av denna genomarbetade och välskrivna bok och dess tillämpningar. Så även barnens föräldrar. Helhetsbetyg 5 [av 5].

Ur recension av ”Mindfulness i klassrummet” (ny utgåva) av Agneta Wirberg, BTJ (f.d. Bibliotekstjänst), 2021-11-16 (BTJ-häfte nr 24, 2021)