Håll balansen och må bra

Författare: Maja Öberg

139 kr/st

st

Beskrivning

”Håll balansen och må bra – mindfulness för barn och unga” introducerar mindfulness för barn och unga i skolåldern (ca 10-15 år) på ett enkelt sätt, med vägledning för hur utmaningar kring stress, sömn, koncentration, känslor, relationer m.m. kan hanteras. Boken innehåller många övningar som är utformade för att göras enskilt eller tillsammans, med barnen i en familj eller med elever i en skolklass. Barnet eller den unge kan själv använda boken om den introduceras av en förälder eller lärare som också följer upp övningarna och bokens innehåll. I varje kapitel finns en guidad mindfulnessövning som också kan laddas ner som mp3-fil (se nedan). Obs! Rabatt vid skolors köp av minst 5 ex. Kontakta peter@danaforlag.se för mer info.

Om bokens guidade mindfulnessövningar (mp3)
Du som beställer ”Håll balansen och må bra – mindfulness för barn och unga” direkt från oss får länkar för nedladdning av bokens mindfulnessövningar (mp3-filer) i din orderbekräftelse. Du kan också skapa ett konto när du lägger din order. Då kommer du att kunna gå in på kontot i efterhand och ladda ner filerna närhelst du önskar. Gör då så här:  1. Välj ”Skapa ett konto” när du lägger din order i Kassan. 2. Logga in på ”Mitt konto”. 3. När du loggat in hittar du menyvalet ”Nedladdningar” till vänster. Där finns tio mp3-filer att ladda ner. Om du behöver hjälp: Hör av dig till Peter Fowelin via mejl peter@danaforlag.se eller telefon 0707-72 85 77.

Du som har köpt ”Håll balansen och må bra – mindfulness för barn och unga” på annat håll (Adlibris, Bokus, fysisk bokhandel m.m.) kan också ladda ner mindfulnessövningarna. Använd då denna länk och fyll i formuläret: https://www.danaforlag.se/hall-balansen-och-ma-bra-lank-till-mp3-filer/

Bokfakta

Författare: Maja Öberg

Titel: Håll balansen och må bra - mindfulness för barn och unga

Upplaga: 1

Bandtyp: Häftad med nedladdningsbara mp3-meditationer

Antal sidor: 96

Dimensioner (bredd x höjd x ryggbredd): 145 x 177 x 7 mm

Vikt: 175 g

Utgivningsdatum: 2019-06-15

ISBN: 978-91-639-7731-2

Pris: 139 kr

Läs mer om boken

”Håll balansen och må bra” introducerar mindfulness för barn och unga på ett enkelt och grundläggande sätt, med syftet att ge vägledning för hur utmaningar kring stress, sömn, koncentration, känslor, tankar, kamratrelationer m.m. kan hanteras. Boken kan användas tillsammans med barn och unga i skolåldern (cirka 10-15 år) efter introduktion av en förälder/lärare eller genom att man gemensamt arbetar med boken och dess övningar.

I tio pedagogiska kapitel får läsaren följa tre barn i olika åldrar (Love, Salima och Olivia) och hur olika utmaningar påverkar deras vardag. Hur somnar man på kvällen när tankarna snurrar? Hur förbereder man sig för ett prov i skolan? Hur lugnar man ner sig när man är arg, orolig eller ledsen. Här ges tips, fakta och övningar som är till hjälp för att hantera vardagen, både i skolan och hemma. Kort sagt: Hur kan vi hålla balansen och må bra!

Barnet eller den unge kan även själv använda boken och dess övningar om en förälder, lärare eller annan vuxen efter introduktionen fortsätter att ha en dialog kring övningarna och bokens tema. I varje kapitel finns övningar som är utformade för att göras enskilt eller tillsammans. De kan göras med barnet i en familj – och gärna med ett syskon eller någon kompis. Eller så kan övningarna göras i skolan med en liten grupp elever eller med en hel skolklass.

I varje kapitel finns en guidad mindfulnessövning som också kan laddas ner som mp3-fil från förlagets hemsida för alla som har ett exemplar av boken. Den som beställer ”Håll balansen och må bra – mindfulness för barn och unga” direkt från Dana Förlag får länkar till mp3-filerna i orderbekräftelsen.

INNEHÅLL
1. Förälder eller pedagog? Se hit!
2. Så här använder du boken
3. Konsten att klara stressen
4. Somna sött och sov som en stock
5. Se som en hök, hör som en uggla och minns som en elefant
6. Tyck om dig själv – och andra
7. Tro inte på allt du tänker
8. När du är arg, orolig eller ledsen
9. Låt kroppen berätta för dig
10.Tanke, känsla och kropp – allt hänger ihop
11. Gör plats för mindfulness i ditt liv
12. Mer om mindfulness

UR BOKENS SVENSKA FÖRORD AV ANNA BORNSTEIN
Vi människor har en skatt inom oss. Den går inte att mäta eller väga, men den finns och är viktigare än guld, ädelstenar och andra skatter. Den här skatten ger oss glädje och mod, den gör oss lugna när vi är oroliga eller ledsna, och den hjälper oss att förstå och tycka om varandra. Alla har den här skatten inom sig och den talar om för oss att alla människor är lika mycket värda. (—)

Hur hittar jag den skatten undrar du kanske? Det är det den här boken handlar om. Övningarna i boken visar hur du kan lära dig att slappna av och hitta ditt lugn. Det kan vara lite ovant i början, men du kommer att märka att det inte är så svårt när du sätter igång. När du lärt dig hur du ska göra kommer det att kännas helt naturligt, som när du sjunker ner i en osynlig soffa och blir alldeles lugn. Det är just lugnet som leder dig till skatten.

Anna Bornstein är författare till boken ”Stillhet i förskola och skola”. Hon är initiativtagare till den ideella föreningen ”Drömmen om det goda” (http://dreamofthegood.org) och har varit med och utvecklat dess stillhetsmetodik för barn och ungdomar.

OM FÖRFATTAREN
Maja Öberg är utbildad mindfulnessinstruktör och driver företaget Gröna Huset. ”Håll balansen och må bra – mindfulness för barn och unga” är Maja Öbergs andra bok om. År 2017 gav hon ut boken Pluttens mindfulness tillsammans med illustratören Anna Klingbjer. Maja är 38 år, har två barn i skolåldern och bor med sin familj i Upplands Väsby.

Sagt om boken

”Boken Håll balansen och må bra handlar om mindfulness och vänder sig till barn och ungdomar i åldern 10-15 år. (—) Första kapitlet innehåller tips och råd till den vuxna som vill träna mindfulness med barn. Det finns kapitel om stress, sömn, oroliga tankar, relationer m.m. Vi får bra förklaringar till vad mindfulness är och vad det har för effekter, som att det bl.a. hjälper mot stress oro, koncetrations- och sömnproblem. Allt är tydligt och bra beskrivet. Boken innehåller också övningar att läsa eller lyssna på i dator, surfplatta eller mobil via förlagets hemsida.”
Ur recension av ”Håll balansen och  må bra” skriven av Maj Gustavsson, BTJ (f.d. Bibliotekstjänst),  BTJ-häftet nr 18, 2019

”Så fint med denna mindfulnessbok på svenska för barn! Bra att det finns många övningar att lyssna på, något barn och föräldrar kan göra tillsammans. Alla barn borde få lära sig några enkla mindfulnessövningar som de sen kan minska stress, oro och sömnproblem mm med!”
Ola Schenström, läkare, grundare av Mindfulnesscenter AB och författare till bl.a. boken ”Mindfulness i vardagen”

LÄSARKOMMENTARER

”Bra blandning av exempel och fakta i boken. Att exemplen i kapitlen är utifrån barnen Love, Salima och Olivia är bra, man kan lätt känna igen sig. Jag lärde mig snabbt strukturen i boken vilket gjorde att det gick att ’hoppa in’ i kapitlens olika teman och läsa kring övningar direkt. Det gör att man kan välja de teman man är mest intresserad av och inte behöver inte läsa från pärm till pärm. Även om man är äldre än 15 år är boken användbar!” Thea 16 år, 2019-10-20

”Boken är mycket pedagogisk både till innehåll och upplägg. Jag tycker väldigt mycket om kapitel 7 och 8 om våra tankar och känslor, men jag kommer att få användning för hela boken i mitt dagliga arbete som skolkurator.  Jag är övertygad om att många elever kommer att ha stor nytta av att läsa boken och dessutom gilla att läsa den!” Susanne Säfström-Markebjer, skolkurator och mindfulnessinstruktör, 2019-10-06

”Boken är riktigt bra. På min gymnasieskola finns det många ungdomar som innehållet passar för nästan rakt av. Barn mognar i olika takt och även om boken riktar sig till yngre barn finns det en del ungdomar på gymnasiet som tycker om den här typen av formuleringar, för andra är boktextens ordval bitvis för barnsliga. Men övningarna är bra och på lagom nivå även i gymnasiet. Jag kommer att ha glädje av boken med mina elever i alla årskurser på gymnasiet och kan anpassa på egen hand för de delar i texten som är skrivna för yngre elever.” Tiina Konradsson, lärare som även har sidan Tiinas liv på Facebook, 2019-09-20

”Verkligen en toppenbra bok som funkar klockrent även till min dotter som är åtta år.” Sofie Ahlsved, förälder, 2019-09-16

”Boken förklarar på ett tydligt sätt vad barnen/eleverna kan ha svårt med och vad de kan göra med hjälp av mindfulness. Övningarna är tydliga och lätta att följa. Många skulle bli hjälpta av den här boken, både i skolan och hemma – och såväl barn som vuxna. Här finns övningar som jag kommer att använda med mina elever i undervisningen, hemma med mina barn och även med mig själv.” Lisa Ahrén, lärare åk 4-6, 2019-09-16

”Kanonfin bok! Maja Öberg har fått med så mycket av vad vi människor brottas med varje dag. Jag är säker på att vuxna också kommer att ha stor behållning av att läsa boken och att göra de olika övningarna.” Ingela Johansson, yogainstruktör på Liv med lust, 2019-05-02

Pressinformation

PRESSMEDDELANDE 2019-05-17

”Håll balansen och må bra” av Maja Öberg

Äntligen finns en bok om mindfulness för barn och unga på svenska. I ”Håll balansen och må bra” introduceras mindfulness för barn och unga på ett enkelt och grund-läggande sätt, med vägledning för hur utmaningar kring stress, sömn, koncentration, känslor, tankar, kamratrelationer m.m. kan hanteras.

I tio pedagogiska kapitel får läsaren följa tre barn i olika åldrar (Love, Salima och Olivia) och hur olika utma-ningar påverkar deras vardag. Hur somnar man på kväll-en när tankarna snurrar? Hur förbereder man sig för ett prov i skolan? Hur lugnar man ner sig när man är arg, orolig eller ledsen. Här ges tips, fakta och övningar som är till hjälp för att hantera vardagen, både i skolan och hemma. Kort sagt: Hur kan vi hålla balansen och må bra!

Boken kan läsas av barn och unga i skolåldern (cirka 10-15 år) och kan även användas för yngre barn under ledning av en förälder eller lärare. Boken innehåller ett inledande kapitel riktat till just vuxna med tips och råd om hur boken kan introduceras, och barnet/den unge kan sedan själv använda boken och dess övningar. I boken finns också övningar som lärare kan göra tillsammans med en klass eller grupp elever. Till varje kapitel hör en guidad mindfulnessövning som kan laddas ner som mp3-fil från förlagets boksida för alla som har ett exemplar av boken.

OM FÖRFATTAREN
Maja Öberg är utbildad mindfulnessinstruktör och driver företaget Gröna Huset (www.gronahuset.nu). ”Håll balansen och må bra – mindfulness för barn och unga” är Maja Öbergs andra bok om. År 2017 gav hon ut boken Pluttens mindfulness tillsammans med illustratören Anna Klingbjer. Maja är 37 år, har två barn i skolåldern och bor med sin familj i Upplands Väsby.

OM FÖRLAGET
Dana Förlag (www.danaforlag.se) startades 2011 av Peter Fowelin. Utgivningen inriktar sig mot mindfulness, hjärnforskning och personligt ledarskap utifrån ett holistiskt och existentiellt perspektiv.

RECENSIONSEXEMPLAR
Kontakta Peter Fowelin via mejl peter[at]danaforlag.se eller telefon 0707-72 85 77.

FAKTA OM BOKEN
Författare: Maja Öberg
Titel: Håll balansen och  må bra – mindfulness för barn och unga
Förlag: Dana Förlag
Bandtyp: Häftad
Antal sidor: 96 sidor
Dimensioner: 151 x 183 x 14 mm 145 x 177  x 7 mm
Vikt: 175 g
Utgivningsdatum: 2019-06-16
ISBN: 978-91-639-7731-2
Pris i nätbokhandeln: ca 139 kr

NEDLADDNING AV OMSLAG OCH FÖRFATTARPORTRÄTT

Klicka här för att ladda ner bild på bokens omslag.

Klicka här för att ladda ner högupplöst författarporträtt.

Dana Förlag