Rea!

Stillhet i förskola och skola

Författare: Anna Bornstein

195 kr 136 kr/st

st

Beskrivning

Barn och elever behöver en lugn och trygg miljö för att må bra och lära sig. Anna Bornstein visar i ”Stillhet i förskola och skola” hur vi skapar denna miljö, utifrån tjugo års erfarenheter av stillhetsmetodik i förskolan, grundskolan och gymnasiet. Metodiken bygger på fyra övningsformer – stillhet, beröring, reflektion och rörelse (qigong/yoga) – och har utvecklats inom den ideella föreningen Drömmen om det goda. Lärarnas arbete och elevernas respons skildras, liksom övningarnas utformning och effekter. Boken riktar sig till pedagoger, skolledare och alla som insett stillhetens betydelse för barn och unga.

Bokfakta

Författare: Anna Bornstein

Titel: Stillhet i förskola och skola - steg för steg

Upplaga: 1

Bandtyp: Häftad (danskt band)

Antal sidor: 240

Dimensioner (bredd x höjd x ryggbredd): 156 x 128 x 16 mm

Vikt: 375 g

Utgivningsdatum: 2017-10-30

ISBN: 978-91-979486-9-2

Pris: 195 kr

Läs mer om boken

Vi människor drömmer om trygghet, fred, hälsa och utveckling för oss själva, våra barn och barnbarn. Men verkligheten är att barn och vuxna i dag är splittrade, oroliga och stressade. Var femte elev i den svenska grundskolan mår dåligt. Bristande trygghet och studiero var 2016 den vanligaste orsaken till Skolinspektionens kritik av skolor – och samtidigt har pedagoger i förskola och skola ambitioner och arbetsbördor som är närmast övermänskliga.

”Stillhet i förskola och skola” visar hur situationen med enkla medel kan hjälpas upp. Boken har skrivits Anna Bornstein, författare till ett dussintal böcker och initiativtagare till den ideella föreningen Drömmen om det goda (http://dreamofthegood.org/), där bokens stillhetsmetodik utvecklats sedan slutet av 1990-talet. Metodiken har fyra övningsformer – stillhet, beröring, reflektion och kontemplativ rörelse (qigong/yoga). Boken skildrar tjugo års erfarenheter av att lära ut övningarna till barn och elever från förskola till gymnasium. Lärarnas arbete och deras reflektioner och erfarenheter återges. Barnens och elevernas respons får vi också ta del av, liksom av övningarnas effekter, belysta med hjälp av medicinsk och neurologisk forskning.

”Stillhet i förskola och skola” är en guldgruva för alla pedagoger, förskolechefer och rektorer som tar skollagens krav på en lugn och trygg miljö för våra barn och elever på allvar. Bokens många övningar och praktiska exempel gör den läsvärd för alla som upptäckt att barn och unga älskar stillhetsstunder.

UR INNEHÅLLET
Kap 1. Trygghet och studiero
Kap 2. Stillhetsmetodiken i Drömmen om det goda: stillhet, beröring, reflektion och rörelse
Kap 3. Motkrafterna och förklädda hjälpare
Kap 4. Hälsan
Kap 5. De utsatta barnen och eleverna
Kap 6. Stillhet som verktyg för fred och hållbarhet
Kap 7. Demokrati och allas lika värde och rättigheter
Kap 8. Lärandet
Kap 9. Stillhet ledarskap och personalens relation

UR BOKENS FÖRORD
”Skollagen och förskolans och skolans styrdokument betonar vikten av en lugn och trygg miljö. Enligt barnkonventionen, som enligt regeringens förslag ska gälla som svensk lag från den 1 januari 2018, har varje barn rätt till bra hälsa. Den här boken visar hur vi med enkla medel och utan stora kostnader kan förverkliga dessa viktiga mål. Den berättar om tjugo års erfarenhet av att väva in stillhetsstunder i förskolor, grundskolor och gymnasier runt om i Sverige. I boken får du möta lärare och pionjärer som gått före och prövat. Här finns stillhetsuppdraget förtydligat, forskningsunderlag och erfarenheter av stillhetsövning med barn och elever i alla åldrar. Vi berättar inte bara om goda frukter utan också om hindren och hur de kan tacklas. Om vikten av att känna och förstå svårigheterna, men också av att tro på de goda möjligheterna.”

OM FÖRFATTAREN
Anna Bornstein är författare, journalist och föreläsare med lång erfarenhet av att möta pedagoger, barn och elever i alla skolformer och åldrar. Anna Bornstein skrev under många år på Svenska Dagbladets Idag-sida om existentiella perspektiv, meditation, djuppsykologi och ickevåld. Hon har bland annat skrivit böckerna ”Kroppskänning” (1999), ”Intuition” (2000) och ”Den samiska vandringsrösten” (2002). Anna Bornstein är också initiativtagare till den ideella föreningen Drömmen om det goda och har varit med och utvecklat dess metodik.

”Stillhet i förskola och skola” har skapats i nära samarbete med Ann-Kristin Källström-Sundgren, förskolechef i Norrköping och pionjär med Drömmen om det goda i förskolan.  Genom hennes pionjärinsats blev Norrköping 2008 pilotkommun för Drömmen om det goda och i dag vävs stillheten in i många av dess förskolor och skolor. Erfarenheterna från detta arbete skildras utförligt i boken.

Sagt om boken

”Boken, som särskilt vänder sig till pedagoger, förskolechefer och rektorer, skildrar ingående 20 års erfarenheter av arbete med metoden på olika stadier, lärarnas reflektioner samt barnens och elevernas respons. Även personal och föräldrar har användning för de enkla övningarna. Allt förankras i styrdokument som läroplaner, skollag och FN:s konvention om mänskliga rättigheter, bl.a. via faktarutor, fotnoter och litteraturlista. Det är en mycket användbar, lättläst handbok med övningar och exempel från verkligheten.”
Ur recension av ”Stillhet i förskola och skola” skriven av Eva Lexell Törnblom, BTJ (f.d. Bibliotekstjänst), BTJ-häftet nr 2, 2018

LÄSARKOMMENTARER

”Boken är otroligt inspirerande och viktig.” Susann W, 2017-11-16

”Vilken sagolik bok till oss alla människor,  en skatt!” Gymnasielärare, 2017-12-10

”Vilken fantastisk bok! Vilken källa till kunskap och inspiration för alla oss pedagoger och övrig skolpersonal i det värdefulla dagliga arbetet med barnen – vår framtid!” Förskollärare, 2017-12-11

Pressinformation

PRESSMEDDELANDE 2017-10-12

Anna Bornstein ”Stillhet i förskola och skola”

Vi människor drömmer om trygghet, fred, hälsa och utveckling för oss själva, våra barn och barnbarn. Men verkligheten är att barn och vuxna i dag är splittrade, oroliga och stressade. Var femte elev i den svenska grundskolan mår dåligt. Bristande trygghet och studiero var 2016 den vanligaste orsaken till Skolinspektionens kritik av skolor – och samtidigt har pedagoger i förskola och skola ambitioner och arbetsbördor som är närmast övermänskliga.

”Stillhet i förskola och skola” visar hur situationen med enkla medel kan hjälpas upp. Boken har skrivits Anna Bornstein, författare till ett dussintal böcker och initiativtagare till den ideella föreningen Drömmen om det goda, där bokens stillhetsmetodik utvecklats sedan slutet av 1990-talet. Nu är verksamheten spridd över hela landet och i boken ger Anna Bornstein röst åt skickliga pedagoger och skolledare som visar hur barn och unga från förskola till gymnasium lär sig metodikens fyra övningsformer stillhet, beröring, reflektion och kontemplativ rörelse (qigong/yoga). Lärarnas arbete och deras reflektioner och erfarenheter skildras. Barnens och elevernas respons får vi också ta del av, liksom av övningarnas effekter, belysta med hjälp av medicinsk och neurologisk forskning.

”Stillhet i förskola och skola* är en guldgruva för alla pedagoger, förskolechefer och rektorer som tar skollagens krav på en lugn och trygg miljö för våra barn och elever på allvar. Bokens många övningar och praktiska exempel gör den läsvärd för alla som upptäckt att barn och unga älskar stillhetsstunder.

UR BOKENS FÖRORD
”Skollagen och förskolans och skolans styrdokument betonar vikten av en lugn och trygg miljö. Enligt barnkonventionen, som enligt regeringens förslag ska gälla som svensk lag från den 1 januari 2018, har varje barn rätt till bra hälsa. Den här boken visar hur vi med enkla medel och utan stora kostnader kan förverkliga dessa viktiga mål. Den berättar om tjugo års erfarenhet av att väva in stillhetsstunder i förskolor, grundskolor och gymnasier runt om i Sverige. I boken får du möta lärare och pionjärer som gått före och prövat. Här finns stillhetsuppdraget förtydligat, forskningsunderlag och erfarenheter av stillhetsövning med barn och elever i alla åldrar. Vi berättar inte bara om goda frukter utan också om hindren och hur de kan tacklas. Om vikten av att känna och förstå svårigheterna, men också av att tro på de goda möjligheterna.”

OM FÖRFATTAREN
Anna Bornstein är författare, journalist och föreläsare med lång erfarenhet av att möta pedagoger, barn och elever i alla skolformer och åldrar. Anna Bornstein skrev under många år på Svenska Dagbladets Idag-sida om existentiella perspektiv, meditation, djuppsykologi och ickevåld. Hon har bland annat skrivit böckerna ”Kroppskänning” (1999), ”Intuition” (2000) och ”Den samiska vandringsrösten” (2002). Anna Bornstein är också initiativtagare till den ideella föreningen Drömmen om det goda (http://dreamofthegood.org/) och har varit med och utvecklat dess metodik.

OM FÖRLAGET
Dana Förlag (www.danaforlag.se) startades 2011 av Peter Fowelin. Utgivningen inriktar sig mot mindfulness, hjärnforskning och personligt ledarskap utifrån ett holistiskt och existentiellt perspektiv.

RECENSIONSEXEMPLAR
Kontakta Peter Fowelin via mejl peter[at]danaforlag.se eller telefon 0707-72 85 77.

FAKTA OM BOKEN
Författare: Anna Bornstein
Titel: Stillhet i förskola och skola – steg för steg
Förlag: Dana Förlag
Bandtyp: Häftad (danskt band)
Antal sidor: 240 sidor
Dimensioner: 156 x 128 x 16 mm
Vikt: 375 g
Utgivningsdatum: 2017-10-30
ISBN: 978-91-979486-9-2
Pris i nätbokhandeln: ca 195 kr

Dana Förlag