Mindfulness i klassrummet (ny utgåva)

– steg för steg

Författare: Peter Fowelin

175 kr/st

Beskrivning

"Mindfulness i klassrummet – steg för steg" är skriven för lärare och andra pedagoger från förskolan till gymnasiet. Som läsare vägleds du i hur mindfulness kan användas i arbetet med barn och ungdomar för att minska deras stress, oro och koncentrationssvårigheter. Samtidigt får du råd och tips om hur du själv kan använda mindfulness för ökad närvaro i arbetet med barn- och ungdomar. Den andra utgåvan (2021) är utökad med ett kapitel om forskningen kring mindfulness i skolan, ännu fler övningar för elev- och klassrumssituationen samt ett appendix om anpassningar för sårbara elever när mindfulness tränas i skolan. Vid köp av boken ges också tillgång till fem guidade övningar från cd:n Mindfulnessövningar för ungdomar (se instruktion för nedladdning nedan).

Instruktion för att ladda ner övningar/meditationer (mp3)

Du som beställer "Mindfulness i klassrummet" direkt från oss får länkar i din orderbekräftelse för nedladdning av fem guidade meditationer (mp3-filer) från cd:n Mindfulnessövningar för ungdomar. Du kan också skapa ett konto när du lägger din order. Då kommer du att kunna gå in på kontot i efterhand och ladda ner filerna närhelst du önskar. Gör då så här:  1. Välj "Skapa ett konto" när du lägger din order i Kassan. 2. Logga in på "Mitt konto". 3. När du loggat in hittar du menyvalet "Nedladdningar" till vänster. Där finns fem mp3-filer att ladda ner. Om du behöver hjälp: Hör av dig till Peter Fowelin via mejl peter@danaforlag.se eller telefon 0707-72 85 77.

Du som har köpt "Mindfulness i klassrummet" på annat håll (Adlibris, Bokus, fysisk bokhandel m.m.) eller som e-bok kan också ladda ner meditationerna. Använd då denna länk och fyll i formuläret: https://www.danaforlag.se/fowelin-mindfulness-i-klassrummet-meditation-lank-till-mp3-filer/

Bokfakta

Författare: Peter Fowelin

Titel: Mindfulness i klassrummet – steg för steg

Upplaga: 2

Bandtyp: Häftad

Antal sidor: 222

Dimensioner (bredd x höjd x ryggbredd): 137 x 203 x 15,5 mm

Vikt: 280 g

Utgivningsdatum: 2021-10-10

Miljömärkning: FSC, EU Ecolabel

ISBN: 978-91-986428-3-4

Pris: 225 kr

Läs mer om boken

”Mindfulness i klassrummet – steg för steg” är skriven för lärare och andra pedagoger från förskolan till gymnasiet. Som läsare vägleds du i hur mindfulness kan användas i arbetet med barn och ungdomar för att minska deras stress, oro och koncentrationssvårigheter.

Bokens kapitel behandlar centrala delar i mindfulnessträningen i en ordningsföljd som passar i skolan: kroppen, sinnena, andningen, tankar och känslor samt avslutningsvis hur mindfulness kan användas för att stärka relationerna i en elevgrupp. I boken finns cirka 50 olika övningar och varje kapitel innehåller övningar som är kopplade till just det kapitlets tema. Boken innehåller också flera arbetsblad som kan kopieras till eleverna.

Varje kapitel innehåller också råd och tips om hur du som läsare själv kan använda mindfulness. Boken är därmed även en introduktion till hur mindfulness kan bidra till ökad kvalitet i ditt arbete med barn- och ungdomar, och till att du får ett allmänt ökat välbefinnande och ett större lugn.

Den andra utgåvan (2021) är utökad med ett kapitel om forskningen kring mindfulness i skolan, ännu fler övningar för elev- och klassrumssituationen samt ett appendix om anpassningar för sårbara elever när mindfulness tränas i skolan. Vid köp av boken ges också tillgång till fem guidade övningar från cd:n Mindfulnessövningar för ungdomar.

OM FÖRFATTAREN
Peter Fowelin är före detta so-lärare, organisationskonsult, skribent i bland annat ledarskapsfrågor och har sedan 2008 arbetat med mindfulness i olika sammanhang

INNEHÅLL
1. Den stressade eleven
2. Vad är mindfulness?
3. Vår sanningsenliga kropp
4. Våra uppmärksamma sinnen
5. Vår lugnande andning
6. Våra bångstyriga tankar och bråkiga känslor
7. Du jag och hela gruppen
8. En skola utan stress?
9. Forskning om mindfulness i skolan
Appendix 1: Övningar för olika klassrums- och elevsituationer
Appendix 2: Om risker med mindfulness för sårbara elever

UR BOKENS FÖRORD
”Peter Fowelin har skrivit en bok som är fylld av effektiva meditationsbaserade övningar presenterade i ett ’mindfulness’-sammanhang. Boken är en fantastisk källa till övningar som också har stor variation och lär passa alla intresserade lärare och föräldrar. Den lämpar sig för barn från 3 år och uppåt. Författaren påpekar att boken är till för att användas och just användbarheten är dess stora styrka. Det saknades tidigare en sådan bok. Nu är den här!”
Ur bokens förord av fil.dr Yvonne Terjestam, författare till boken ”Mindfulness i skolan” (2010)

 

Sagt om boken

”Boken riktar sig till lärare och pedagoger från förskolan till gymnasiet. Alla som arbetar med barn och ungdomar kan dock ha nytta av denna genomarbetade och välskrivna bok och dess tillämpningar. Så även barnens föräldrar. Helhetsbetyg 5 [av 5].”
Ur recension av ”Mindfulness i klassrummet” (ny utgåva) av Agneta Wirberg, BTJ (f.d. Bibliotekstjänst), 2021-11-16 (BTJ-häfte nr 24, 2021)

”Boken innehåller en skattkista med övningar att gräva ur. Tydliga instruktioner gör att läraren enkelt kan börja från övning ett och sedan fortsätta boken igenom. Sällan behövs något material eller stora förberedelser och alla övningar är nivåanpassade för att kunna användas från förskolebarn till gymnasium/vuxna.”
Ur recension av ”Mindfulness i klassrummet” (utgåva 1) av Therese Nordholm, BTJ (f.d. Bibliotekstjänst), 2011-06-14 (häftepos 11114035)

”I en utvidgad andra upplaga av ’Mindfulness i klassrummet’ ger författaren Peter Fowelin en lättillgänglig och färsk översikt över forskningen med många referenser. (…) Läs boken om du vill ha tips och är intresserad av att läsa mer om effekterna av mindfulness på barn och ungdomar och inte minst om hur vi kan arbeta med mindfulness i skolan och utanför. Boken rekommenderas för pedagoger, föräldrar, mor- och farföräldrar och andra intresserade!”
Ola Schenström, läkare, författare och grundare av Mindfulnesscenter AB, 2021-11-01

LÄSARKOMMENTARER
”Jag hade inte kunnat önska mig en mer tydlig, informativ och praktisk bok om mindfulness i skolan. Peter Fowelin fångar förhållningssättet i mindfulness bra, utan att vare sig krångla till det eller trivialisera. Alla övningar är också en guldgruva. Mindfulness i klassrummet bidrar till att bryta mark, så att allt fler pedagoger kommer att våga använda sig av mindfulness i arbetet med barn och unga.” Ola Lundström, lärare i mindfulness och meditation, f.d. gymnasielärare

”Jag skulle vilja beställa två ex till av din bok ’Mindfulness i klassrummet’. Jag har nu läst klart den och tycker verkligen att den håller rakt igenom. Bra att du har med relationen mellan elever och i gruppen också, det kan ibland missas när man mest betonar den ’inre medvetenheten’.” Lärare i grundskolan

”Klockren för lärare: En mycket bra bok för lärare eller annan personal vid skola som på ett enkelt och tillgängligt vis vill införliva mindfulness i skolundervisningen eller liknande sammanhang. Kan även med fördel användas inom föreningsidrotten.” Martina, recension Bokus 2016-11-21

”Tycker att din bok Mindfulness i klassrummet är så bra. Mycket kunskap samlat och så många bra övningar och inspiration. En bok att alltid ha med sig.” Nanette Jonsson, Wake Up Mindful, initiativtagare till nätverket/den ideella föreningen Mindfulness i skolan, 2021-10-10

”En fin, informativ och väldigt användbar bok kring mindfulness i skolan. I boken hittar du många bra övningar. En guldgruva för dig som arbetar med barn och ungdomar.” Elin Borg, Well-Aware-ness, mindfulnessinstruktör och författare till böckerna ’Gravid på dina villkor – självmedkänsla för en blivande mamma’ och ’Mindful eating – lyssna på din kropp och ta kontroll över ditt ätande’, 2021-11-05

 

 

Pressinformation

PRESSMEDDELANDE 2011-04-15

Peter Fowelin ”Mindfulness i klassrummet”

Undersökning efter undersökning visar att dagens barn och ungdomar känner sig stressade och att stressnivåerna gradvis ökar under skolgången. Oro, koncentrationsproblem och försämrade skolresultat är en följd av det. I boken ”Mindfulness i klassrummet – steg för steg” får lärare och pedagoger från förskolan till gymnasiet verktyg att hjälpa barn- och elevgrupper till ökat lugn och välbefinnande.

– I Sverige finns ingen praktiskt inriktad bok om mindfulness som riktar sig till lärare. Med min bakgrund som so-lärare och läromedelsförfattare vill jag fylla den luckan. Jag har också knutit kontakt med pedagoger runt om i landet som har hjälpt mig att pröva ut de övningar som finns i boken, säger författaren Peter Fowelin, som sedan flera år tillbaka håller kurser och föreläser om mindfulness för lärare.

”Mindfulness i klassrummet – steg för steg” är gjord för att användas, inte bara läsas. Bokens kapitel behandlar centrala delar i mindfulnessträningen i en ordningsföljd som passar i skolan: kroppen, sinnena, andningen, tankar och känslor samt hur mindfulness kan användas för att stärka relationerna i en elevgrupp. I boken finns cirka 50 olika övningar och flera arbetsblad som kan kopieras till eleverna.

– Eftersom mindfulness är nytt för de flesta pedagoger ger jag i varje kapitel också råd och tips om hur läsaren kan använda mindfulness för sin egen del. Boken är därmed också en introduktion till mindfulness för den som läser boken. En pedagog som själv mår bra och är närvarande fungerar bättre med eleverna, betonar Peter Fowelin.

Alla som arbetar med barn och ungdomar har behållning av att läsa boken och använda dess många övningar. Boken fungerar också som inspiration för pedagoger som vill introducera mindfulness i vuxenpedagogiska sammanhang. Även föräldrar har utbyte av att läsa boken och tillämpa det förhållningssätt som presenteras.

OM FÖRFATTAREN
Peter Fowelin är diplomerad organisationskonsult och före detta SO-lärare. Sedan 2008 håller Peter kurser och föreläser för lärare och skolpersonal om mindfulness. Peter har fått sin mindfulnessutbildning av bland andra Ola Schenström och Jon Kabat-Zinn. Peter är även läromedelsförfattare och skribent i ledarskapsfrågor.

OM FÖRLAGET
Dana Förlag (www.danaforlag.se) drivs av Peter Fowelin och startar sin verksamhet i och med utgivningen av ”Mindfulness i klassrummet – steg för steg”.

RECENSIONSEXEMPLAR
Kontakta Peter Fowelin via mejl peter[at]danaforlag.se eller telefon 0707-72 85 77.